Huuraanpassing en Servicekosten 2024

Huuraanpassing en Servicekosten 2024

Huurverhoging 2024

Jaarlijks verhogen wij de huur per 1 juli. Dit jaar verhogen wij de huur van onze sociale huurwoningen met 5,8%. Huur je een woning in de vrije sector dan is de huurverhoging 5,5%. Deze percentages zijn wettelijk toegestaan. Bij onderstaande vragen vind je meer informatie over de huurverhoging.

Waarom verhogen we de huur?
Jaarlijks wordt het percentage vastgesteld door de minister. Het percentage waarmee de huren mogen worden verhoogd is vastgesteld op 5,8%.

Zowel de kosten om onze woningen te onderhouden als de kosten om nieuwe woningen te bouwen zijn sterk gestegen. De komende jaren willen wij veel woningen gaan verduurzamen  en energiezuiniger maken. En ook willen we nieuwe woningen bijbouwen. Daarom verhogen we de huren.

Krijgt iedere huurder van Woonopmaat deze huurverhoging?
Huur je een woning met een energielabel E, F of G dan krijg je geen huurverhoging. Dit doen we omdat deze woningen meer energie verbruiken dan woningen met een label A, B, C of D en deze woningen de komende jaren worden verduurzaamd. Huur je een woning die door Woonopmaat vóór 1 oktober 2024 wordt verduurzaamd dan krijg je wel een huurverhoging. Deze gaat in op 1 juli 2024. Meer informatie over je energielabel kun je vinden op: www.energielabel.nl.
Huur je een woning waarvan wij hebben aangegeven dat we de woning gaan slopen? Dan krijg je ook geen huurverhoging. Dit zijn de woningen in de projecten Debora Bakelaan, Van Lennepstraat, Elink Sterkstraat en een deel van de woningen in de Berghuisstraat.

Hoe gaat het met de betaling van de huur per 1 juli 2024?
Betaal je de huur via een automatisch incasso dan passen wij het nieuwe huurbedrag voor jou aan. 

Kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?
Als je het niet eens bent met de huurverhoging kun je tot 1 juli 2024 bij ons bezwaar maken. Dit kan via een mail of een brief of formulier van de Huurcommissie. Dit formulier kun je downloaden via www.huurcommissie.nl In dit formulier geef je aan waarom je vindt dat jouw huur niet verhoogd mag worden.

Wat gebeurt er nadat je bezwaar hebt gemaakt?
Heb je ons een formulier met je bezwaar gestuurd, dan nemen we binnen vijf werkdagen contact met je op. Je hoort van ons wat we met je bezwaar doen. We sturen je een e-mail hierover. 

Wil je bezwaar maken bij de Huurcommissie dan sturen wij het huurverhogingsvoorstel met bezwaarschrift naar de Huurcommissie. Je betaalt hiervoor € 25,- . De Huurcommissie kijkt bij een bezwaar of  Woonopmaat zich aan de regels van de huurverhoging houdt. En kijkt niet naar technische klachten of overlast van de buren. Als Woonopmaat volgens de regels de huur verhoogt, keuren zij je bezwaar af. In andere gevallen kunnen zij mogelijk je bezwaar goedkeuren. 

Meer informatie vind je op de website van de Huurcommissie www.huurcommissie.nl

Kun je ook bezwaar maken als je een woning in de vrije sector huurt?
Ja dat kan! Je maakt dan bezwaar via de Huurcommissie en niet bij Woonopmaat. Dit bezwaar moet vóór 1 november 2024 bij de Huurcommissie binnen zijn. De Huurcommissie beoordeelt alleen of de verhoging niet hoger is dan 5,5%. Wil je hier meer informatie over? Kijk op www.huurcommissie.nl

Ik huur een garage. Hoeveel huurverhoging krijg ik?
Ook de huurprijs van de garage verhogen we met 5,8 %.  Dit percentage is gelijk aan de huurverhoging van de woningen. Je ontvangt hierover vóór 15 juni 2024 een e-mail of een brief van ons. 

Servicekosten 2024

Elke maand betaal je servicekosten aan Woonopmaat. Deze kosten betaal je vooruit. De kosten zijn voor het onderhoud en het beheer van de algemene ruimten en voor het schoonhouden van de portieken. Of de kosten voor elektra zoals de lift en het licht. Na een jaar kijken we naar de werkelijke kosten. Dan weten we of je geld terug krijgt of bij moet betalen. Iedereen die servicekosten aan Woonopmaat betaalt, ontvangt vóór 1 juli 2024 een overzicht over de servicekosten van 2023.

Ik lees dat ik geld terug krijg. Wanneer krijg ik dat terug? 
Ontvang je geld terug? Dan ontvang je dat vóór 1 juli 2024. Heb je een (huur)achterstand dan verrekenen we dit met het geld dat je terugkrijgt.

Wat als je totale voorschot € 2,50 hoger of lager is dan de werkelijke kosten?
Bedragen lager dan € 2,50 brengen wij niet in rekening. Je hoeft dan niet bij te betalen. Ook als je € 2,50 of minder terug krijgt,  ontvang je dit niet terug. Dit doen we omdat de administratiekosten hoger zijn dan deze € 2,50.

Waarom wordt de huur van mijn zonnepanelen verhoogd?
De huur van de zonnepanelen wordt jaarlijks met 2% verhoogd. Met de berekening van de prijs van de zonnepanelen hebben we hiermee rekening gehouden.

Waarom wordt mijn voorschot van elektra hoger?
De overheid verhoogt ieder jaar de (vaste) kosten voor elektra en heffingen. We willen voorkomen dat je na afloop van een jaar moet bijbetalen. Daarom verhogen we je voorschot. 

Wat betekent ‘elektra gem. ruimten’? 
Dit zijn de kosten voor alles wat stroom gebruikt in de gemeenschappelijke ruimten van jouw gebouw. Bijvoorbeeld de verlichting in de hal of de lift.

Waarom betaal ik administratiekosten?
Administratiekosten zijn kosten die we maken voor het opmaken van alle rekeningen. Voor het maken van de rekeningen voor de service kosten, rekenen we 5% van de totale servicekosten Dit zijn kosten zoals schoonmaak, kosten elektra en complexbeheerder. Voor stookkosten berekenen wij 1% administratiekosten.

Ik betaal naast de huur ook een voorschot voor warmte. Ik heb van jullie en van Techem een brief ontvangen
Je hebt bij de afrekening van de servicekosten ook een brief van Techem ontvangen. Deze brief van Techem is om je informatie te geven. Bijvoorbeeld over  hoeveel warmte of water je hebt gebruikt. En wat de kosten hiervan zijn. Het bedrag dat je moet bij betalen of dat je van ons terugkrijgt, staat ook in de brief die je van Woonopmaat ontvangt.

Ik wil graag mijn verbruik zien bij Techem
Woon je in de Luxemburglaan, aan het Euratomplein of in de Gasthuisstraat? Dan kun je je verbruik zien via mijn www.ted.nl. Via deze website zie je hoeveel je verbruikt per meter. Heb je vragen hierover? Neem dan contact op met huuraanpassing@woonopmaat.nl

Hoe kan ik mijn voorschot voor de stookkosten en water verhogen?
Wil je je voorschot voor stookkosten of water verhogen? Stuur dan een mail naar huuraanpassing@woonopmaat.nl. Zet in je e-mail het nieuwe bedrag dat je per maand aan voorschot wilt betalen. Wij passen het bedrag dan voor je aan.

Ik krijg een afrekening van het water. Ik vind het bedrag wat ik per m3 water betaal zo hoog.
Wij brengen je de kosten in rekening die wij betalen voor het water. Dit zijn niet alleen kosten van water. Maar ook belasting op leidingwater en vastrecht. Al deze kosten tellen we bij elkaar op en bepalen het bedrag dat je voor water betaalt.

Huurverlaging 2024

Heb je een laag inkomen en een hoge huur? Dan is huurverlaging misschien mogelijk. Lees hieronder wanneer je huurverlaging kunt krijgen en hoe je het aan kunt vragen.

Wanneer kun je huurverlaging krijgen?

  • Je woont in een sociale huurwoning
  • Je huurt een woning voor 1 maart 2023
  • De huur is hoger dan € 577,91
  • Je hebt nog niet eerder huurverlaging gekregen
  • Je (gezamenlijke) inkomen was de laatste 6 maanden niet hoger dan;
  • €12.420 (als je alleen woont en je bent jonger dan 67 jaar       
  • € 13.215 (als je alleen woont en je bent 67 jaar of ouder)          -
  • € 16.185 (als je met meerdere personen woont en je bent jonger dan 67 jaar) 
  • € 17.575 (als je met meerdere personen woont en je bent 67 jaar of ouder)

Let op: het inkomen van kinderen van 27 jaar en ouder telt ook mee.

Wat moet je doen om huurverlaging te krijgen?
Stuur een mail naar huuraanpassing@woonopmaat.nl of stuur een brief naar Woonopmaat (Postbus 20, 1960 AA Heemskerk).

Geef in je mail of een brief aan dat je huurverlaging aanvraagt. Geef ook aan met hoeveel mensen je in je huis woont. Geef van alle personen met wie je samenwoont de geboortedatum op.

Stuur ook een kopie van de inkomensgegevens van de afgelopen zes maanden mee. Dit geldt voor alle personen van 27 jaar en ouder met wie je samenwoont.

Wat gebeurt er met je aanvraag?
Woonopmaat beoordeelt je aanvraag. Je ontvangt altijd een mail of een brief van Woonopmaat. Kom je in aanmerking voor huurverlaging, dan gaat dit binnen twee maanden in. De huurverlaging gaat over de huur van je woning. De servicekosten zoals elektra en schoonmaak worden niet verlaagd.

Heb je een vraag?
Stel die gerust. Mail je vraag naar huuraanpassing@woonopmaat.nl Binnen twee werkdagen nemen we contact met je op.

Heb je problemen met het betalen van de huur of andere geld problemen?

Hieronder vind je diverse mogelijkheden die je kunnen helpen.

Heb je recht op Huurverlaging?
Je komt onder meer in aanmerking voor huurverlaging als je meer dan € 577,91 huur betaalt. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt? Meer informatie vind je op deze pagina.

Heb je recht op Huurtoeslag?
Heb je geen huurtoeslag en wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt? Maak hier dan een proefberekening. 

In sommige gevallen geeft de Belastingdienst extra Huurtoeslag
Heb je (of je partner) een handicap en woont u daarom in een aangepaste woning? Mogelijk kun je meer huurtoeslag krijgen. Meer informatie vind je hier

De toeslagen app
Deze app is van de Belastingdienst. Krijg je toeslag dan kun je hier makkelijk enkele gegevens wijzigen. Hiermee voorkom je dat je te achteraf terug moet betalen. Voor meer informatie, klik hier. De gemeentes Heemskerk en Beverwijk helpt ook.

Heemskerk heeft de regeling: Iedereen doet mee
Heb je een laag inkomen dan kun je gebruik maken van enkele regelingen. Zoals bijzondere bijstand, inkomenstoeslag of het kindpakket. Meer informatie vind je hier. Woon je in Beverwijk dan vind je hier de informatie. 

Heb je geldzorgen of weinig geld 
Dan kun je de gemeente om hulp vragen De gemeente kijkt met jou wat er mogelijk is. Voor meer informatie, klik hier. Woon je in Beverwijk, kijk dan hier.