Bewonersoverleg

Bewonersoverleg

Huurdersoverleg

Hoe onderhoudt Woonopmaat het contact met haar klanten? Veel klanten willen meepraten over het beleid van Woonopmaat. Woonopmaat kan natuurlijk niet met alle 9.000 huurders tegelijk overleggen. Daarom is het huurdersoverleg op een duidelijke manier georganiseerd. Overleg met huurders vindt bij Woonopmaat op meerdere niveaus plaats.

Beleidszaken: overleg met Woonopmaat/Huurdersplatform
Over beleidszaken, zoals woningtoewijzing, huurverhoging, servicekosten, nieuwbouw en renovatie-investeringen vindt direct overleg plaats tussen de manager van de afdeling Woningbeheer, de directeur van Woonopmaat en het huurdersplatform. Dit overleg vindt minimaal zesmaal per jaar plaats.


Het huurdersplatform: zelfstandig en onafhankelijk
Het huurdersplatform van Woonopmaat is een zelfstandige en onafhankelijke vereniging van huurders en huurdersorganisaties. Het huurdersplatform heeft een overeenkomst met Woonopmaat waarin zij als gesprekspartner op beleidsniveau wordt erkend. Ook stelt Woonopmaat middelen ter beschikking aan het huurdersplatform, zodat zij haar taken goed kan uitvoeren. Het huurdersplatform adviseert op haar beurt bewonerscommissies en kan commissies in de uitvoering van hun taken ook financieel of anders ondersteunen.

Huurdersplatform Woonopmaat 
Van der Hoopstraat 76  
1945 TT Beverwijk 
Telefoon 0251-245285, fax 0251-238808
Telefonisch spreekuur iedere woensdag tussen 09.30 en 11.30 uur

e-mail: Huurdersplatformwom@hetnet.nl  

De Internetsite van het huurdersplatform vind je op huurdersplatform Woonopmaat.

Bewonersparticipatie

Bewonersparticipatie

Bewonerscommissie: overleg over de buurt waar je woont
Wil je meepraten over je buurt of woongebouw? Sluit je dan aan bij de bewonerscommissie. Als er geen bewonerscommissie bestaat, kan je het initiatief nemen tot de oprichting van een commissie. Voor het beheer van gebouw en buurt overlegt de bewonerscommissie met de wijkopzichter en de participatiemedewerker. De wijkopzichter beschikt over een budget om kleine veranderingen in, aan of om het gebouw snel te realiseren.

Het huurdersplatform weet of er voor je complex al een commissie bestaat. Ook kunnen zij behulpzaam zijn bij het oprichten van een dergelijke commissie. Zij hebben hiervoor niet alleen de kennis in huis, maar ook de financiën.

Wijkteams
Als het om de bewoners gaat geven wij de voorkeur aan kleinschaligheid. Dicht bij de wijken en de bewoners, herkenbaar en goed bereikbaar. Daarom is bij Woonopmaat in elke wijk een wijkteam actief. Een wijkteam bestaat uit een vaste wijkopzichter, een technisch servicemedewerker en een complexbeheerder. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het onderhoud aan de woningen en de leefbaarheid in de buurt.

Wijkopzichter: overleg over uw woning
Wij willen graag dat je je thuis voelt in je woning. Je hebt dan ook de mogelijkheid om het interieur van de woning aan je wensen aan te passen. Voor sommige aanpassingen heb je toestemming nodig van Woonopmaat. Die toestemming kan je schriftelijk krijgen van de wijkopzichter; als je van tevoren je plannen met hem bespreekt is er veel mogelijk. 

Wijkinformatiebijeenkomsten
Alle bewonerscommissies uit een wijk overleggen tweemaal per jaar met de wijkopzichter, de participatiemedewerker en een vertegenwoordiger van het huurdersplatform over de woningen en de directe woonomgeving. Aansluitend op de vergadering vindt meestal een wijkschouw plaats. Eventuele problemen worden gesignaleerd en er worden afspraken gemaakt wie wat aanpakt. In de volgende wijkschouw wordt bekeken of de acties het gewenste effect hebben gehad.