Last en overlast
Wat doet Woonopmaat bij overlast?
Als er meldingen binnenkomen over overlast, maken wij onderscheid tussen drie situaties. Het kan namelijk gaan over normale hinder of last. Dat zijn vervelende geluiden maar horen bij leefgedrag. Het kan gaan over een burenruzie. Dan helpt Buurtbemiddeling. Het kan ook gaan over ernstige woonoverlast. Dan bouwen we een dossier op.
Normale hinder en last zijn geluiden die horen bij het wonen
Dit soort geluiden kan je soms als vervelend vinden, maar vallen onder normaal leefgedrag. Iedereen woont anders en moet rekening houden met elkaar. Wij ondernemen hierbij geen actie. Alleen bij buitensporige of structurele situaties kan dit anders zijn. In principe is dit iets waar buren onderling uit moeten komen. Denk hierbij aan:
- Kinderen die spelen.
- Schuivende stoelen.
- Iemand die over de vloer loopt.
- Het doortrekken van een wc of douchen, ongeacht het tijdstip.
- Een baby die (even) huilt.
Burenruzies is als er al een langere tijd ruzie is tussen jou en de buren
Hierbij spreken we van een burenruzie en geen echte woonoverlast. Wij bemiddelen hierin niet. Wij verwijzen door naar Buurtbemiddeling, een onafhankelijke partij die buren helpt om het gesprek aan te gaan.
- Hinder van geluiden die als expres worden ervaren.
- Spanningen over geuren, gedrag of meningen.
- Wantrouwen of irritaties uit het verleden.
Buurtbemiddeling helpt een oplossing te zoeken bij een burenruzie
Heb je ruzie met je buren? Kom je er met je buren zelf niet uit? Dan is het slim om hulp te zoeken bij buurtbemiddeling. Zij helpen om samen een oplossing te vinden. Zo voorkom je dat de situatie erger wordt. Buurtbemiddeling is gratis. Ga naar de website van Buurtbemiddeling. Bel naar 0251300375 of stuur een mail naar info@buurtbemiddelingbeverwijk.nl of info@buurtbemiddelingheemskerk.nl.
Bij ernstige woonoverlast gaan wij actief aan de slag
We spreken van woonoverlast als het gaat om:
- Te veel, te vaak, te hard of te laat
- Vernielingen of vandalisme
- Bedreigingen of intimidatie
- Overlast door verslaving of psychische problemen
- Criminele activiteiten in of rond de woning
In deze gevallen bouwen wij een dossier op na het binnenkrijgen van een melding.
Een dossier opbouwen begint bij de eerste melding
Eerdere ‘overlast’ wordt daarbij niet meegenomen. Bij de eerste melding start het dossier. Dat is de startdatum. Verder is het belangrijk om te onthouden dat een melding niet anoniem is. Het dossier moet altijd objectief en concreet zijn. Dat houdt in dat de feiten moet kloppen. Wie deed wat en wanneer? Ook is het handig als je meteen een melding bij de politie doet. De politie deelt geen informatie met Woonopmaat. Daarom is dubbel melden handig.
Bij herhaalde en ernstige overlast volgen wij een stappenplan
Dat zijn negen stappen, namelijk:
- Een waarschuwing
- Gedragsaanwijzing (schriftelijke afspraken met huurder)
- Sommatie (eis om direct te stoppen met overlast)
- Huuropzegging op eigen initiatief
- Dagvaarding via de rechtbank
- Kort geding bij de rechter
- Vonnis (uitspraak rechter)
- Uitvoering door deurwaarder
- Ontruiming van de woning
De laatste stap ‘ontruiming’ proberen wij te voorkomen
Dit is echt het allerlaatste middel om overlast te stoppen. We voeren gesprekken, schakelen hulp in en doen huisbezoeken. Alleen als dit allemaal niet werkt, stappen we naar de rechter. Ook werken we samen met partners, zoals:
- De gemeente
- Vangnet & Advies
- De politie
- Hulpverlening (zoals MET)
Wij sluiten het dossier als er geen concrete overlast is of wanneer de overlast stopt. Dit is de stap die wij het liefste nemen.
Top 10 wooncomplexen
Om de leefbaarheid te waarborgen hanteert Woonopmaat een aantal regels, een zogenaamde top 10. Elk wooncomplex heeft zijn eigen top 10. Je vindt hier de top 10 per complex.