Huurdersinformatie

Huurdersinformatie

Huurovereenkomst

Huurovereenkomst

Als je een woning huurt bij Woonopmaat dan sluit je een huurovereenkomst met ons af. In deze overeenkomst staat onder andere wie de woning huurt, wat het adres is en het huurbedrag dat je moet betalen.

Op de huurovereenkomst zijn onze Algemene Huurvoorwaarden van toepassing. Hierin staan je rechten en plichten en de rechten en plichten van Woonopmaat.

Algemene huurvoorwaarden 2012
Algemene huurvoorwaarden 2004

 

Voorwaarden woningtoewijzing

Voorwaarden woningtoewijzing

Wat zijn belangrijke regels bij de toewijzing van een huurwoning van Woonopmaat?

Voorwaarden woningtoewijzing.

Huur opzeggen

Huur opzeggen

Als je de huur wilt opzeggen, dan moet je dit schriftelijk en aangetekend doen. Je kunt de huur op iedere gewenste datum opzeggen. Je hebt wel altijd een opzegtermijn van minimaal één maand. Om jouw huuropzegging direct in behandeling te kunnen nemen, is het van belang dat je ons alle noodzakelijke gegevens verstrekt. Een huuropzegging is een juridisch onomkeerbare handeling waarvoor wij je handtekening nodig hebben.
Let op: veel huurcontracten staan op twee namen. Vergeet niet je medehuurder ook de opzegging te laten ondertekenen anders is de huuropzegging niet geldig.

Het makkelijkste kun je de huur opzeggen met het huuropzeggingsformulier.

Je krijgt binnen vijf werkdagen een bevestiging per post. In de bevestiging staat aangegeven hoe je de woning weer overdraagt aan Woonopmaat en aan welke eisen de woning moet voldoen.

Als je door omstandigheden na het opzeggen van de huur toch meer tijd nodig hebt voor de verhuizing, dan kun je in sommige gevallen de woning voor enkele dagen langer huren. Neem hierover persoonlijk contact met ons op.

Alles over het opleveren van de woning bij huurbeïndiging kan je bekijken op de video voor en eindoplevering bij Woonopmaat.

Grof vuil bij verhuizen
Maak op tijd een afspraak met de HVC Groep, telefoon 0800-0700, zodat jouw grof vuil ook op de dag van verhuizing wordt opgehaald. Iedere dinsdag wordt er een ronde gereden. De wachttijd is maximaal tien werkdagen. HVC haalt gratis vijf keer per jaar grof vuil op. Kijk voor meer informatie op de website van de HVC. Op de afvalkalender lees je wanneer het vuil in jouw straat wordt opgehaald. 

Nalezen in brochure
Lees de brochure 'Huren bij Woonopmaat' en je weet wat er bij het huren van een woning komt kijken.

Woon & Leefregels
Voor de één is het vanzelfsprekend, voor de ander niet. Als mensen met elkaar in een straat of een flatgebouw wonen, horen daar spelregels bij. Samen met de bewonerscommissies en het Huurdersplatform heeft Woonopmaat woon- en leefregels opgesteld. Over huisvuil, huisdier, het gebruik van de hal en de lift, noem maar op. Iedereen die in een woning van Woonopmaat woont, wordt geacht zich te houden aan deze regels. Je kunt de woon- en leefregels downloaden en printen.

Woon- en leefregels eengezinswoningen

Woon- en leefregels appartementencomplex

Woon- en leefregels portiekwoningen

Huurprijs

De huur bestaat uit twee delen, de netto huur en de servicekosten. 

De netto huur is berekend op basis van het woningwaarderingsstelsel. Een aantal punten die de kwaliteit van de woning vertegenwoordigen vermenigvuldigd met een bedrag per punt. 

Servicekosten is een bedrag voor extra diensten en voorzieningen, zoals collectieve verwarming, lift en schoonmaak. Kosten specifiek voor deze woning die rechtstreeks aan de huurder worden doorberekend. Voor servicekosten betaal je voorschotten en één keer per jaar ontvang je een afrekening. 

Huurbetaling

De huur betaal je vooraf. Dat betekent dat het huurbedrag vóór de eerste dag van iedere maand op de bankrekening van Woonopmaat moet staan.

Het makkelijkste voor beide partijen is als je de huur betaalt via een automatische incasso-opdracht. Je machtigt Woonopmaat en wij zorgen ervoor dat maandelijks op het juiste tijdstip het juiste huurbedrag wordt overgeschreven. Voordeel voor jou als huurder is dat je eenmalig door minimale inspanning de betaling regelt en baas blijft over je eigen geld (je hebt altijd de mogelijkheid om je geld terug te halen, bij een periodieke overboeking kan dit niet). Voor Woonopmaat is een automatische incasso de meest goedkope manier om op tijd de huur te ontvangen en te verwerken.

Heb je nog geen automatische incasso, dan kan je de machtigingskaart opvragen bij Woonopmaat.

Je kan ook zelf iedere maand voor tijdige betaling zorgdragen. Dit vergt voor jou en Woonopmaat administratieve handelingen. Houd er rekening mee dat de overschrijving van de huur naar de rekening van Woonopmaat enkele dagen kan duren. Let er bij een periodieke overboeking op dat je de huurprijswijzigingen aanpast.

Betalen met contant geld is om veiligheidsredenen niet mogelijk. Je kan wel je huur voldoen via pinbetaling op ons kantoor aan de Jan Ligthartstraat in Heemskerk.

Huurtoeslag

Als de huur in relatie tot jouw inkomen te hoog is, kun je mogelijk huurtoeslag krijgen.

Huurtoeslag (vroeger heette dit huursubsidie) wordt uitbetaald door de Belastingdienst. Voor informatie en het aanvragen van huurtoeslag kun je terecht op de website van de Belastingdienst. Bellen met de belastingtelefoon kan natuurlijk ook op telefoonnummer 0800-0543.

Huurtoeslag wordt gebaseerd op jouw actuele (geschatte) inkomen. Het is daarom belangrijk dat je alle wijzigingen in jouw inkomen, gezin of leefsituatie direct aan de Belastingdienst doorgeeft. Veranderingen kunnen meteen van invloed zijn op de hoogte van de huurtoeslag.

Huurverhoging

Jaarlijks stijgen de prijzen. Voor jou, maar ook voor Woonopmaat. Wij brengen je in de meeste gevallen dan ook jaarlijks een huurverhoging in rekening. Deze huurverhoging gaat in per 1 juli. Twee maanden voor de huuraanpassingsdatum ontvang je van ons bericht over de huurverhoging. 

Ben je het met deze verhoging niet eens, dan kan je bezwaar maken bij de Huurcommissie. De Huurcommissie toetst de redelijkheid van de huurverhoging. Als volgens het woningwaarderingssysteem de prijs van de woning de maximale huur niet overschrijdt en het huuraanpassingspercentage niet boven het maximaal toegestane percentage ligt, dan beoordeelt de Huurcommissie doorgaans de verhoging als redelijk. Persoonlijke omstandigheden, zoals een laag inkomen, zijn geen reden voor de Huurcommissie om de huurverhoging niet redelijk te verklaren.

Slecht onderhoud is wel een reden voor de Huurcommissie om de huurprijs tijdelijk te bevriezen. Je hoeft dan overigens niet te wachten op de jaarlijkse huurverhoging. Inschakeling van de Huurcommissie voor slecht onderhoud is het hele jaar mogelijk. Je moet natuurlijk de onderhoudsgebreken wel eerst aan de verhuurder hebben gemeld.

Meer informatie over huurprijs, prijsverhoging en eventueel bezwaar erop vind je op www.huurcommissie.nl.

Achterstand in betalen

Betaal op tijd en voorkom achterstanden. Loop je tóch achter met betalen, neem dan zelf altijd direct contact met ons op! Wij helpen je graag met het vinden van een oplossing. Wacht niet te lang. Huurachterstanden lopen snel op tot hoge bedragen. Hoe hoger de schuld, hoe meer moeite het kost om ervan af te komen.

Als je de huur vergeet te betalen of te laat betaalt, sturen wij je een herinnering. Reageer je niet op onze herinneringen, dan geven wij de vordering uit handen aan de deurwaarder. Het is natuurlijk verstandig een dergelijke achterstand te voorkomen. Inschakeling van de deurwaarder leidt tot extra en onnodige kosten die voor jouw rekening komen. Bij een huurachterstand van drie maanden vragen wij een ontruimingsvonnis aan.

Onze medewerkers kunnen je mogelijk helpen een huurachterstand af te lossen door middel van een kosteloze afbetalingsregeling. Hiermee voorkom je het ontstaan van verdere achterstanden. Zijn de problemen groter, dan kunnen wij een bemiddelende rol spelen met de schuldhulpverlening van de gemeente Heemskerk of Beverwijk, afhankelijk van waar je woont.