Huurdersinformatie

Huurdersinformatie

Snel naar

    Huurovereenkomst

    Als je een woning huurt bij Woonopmaat dan sluit je een huurovereenkomst met ons af. In deze overeenkomst staat onder andere wie de woning huurt, wat het adres van de woning is en het huurbedrag dat je moet betalen.

    Op de huurovereenkomst zijn onze Algemene Huurvoorwaarden van toepassing. Hierin staan je rechten en plichten en de rechten en plichten van Woonopmaat.

    Huurprijs

    De huur bestaat uit twee delen, de netto huur en de servicekosten. 

    Netto huur
    De netto huur is berekend op basis van het woningwaarderingsstelsel. Het woningwaarderingsstelsel (WWS), ook wel bekend als het puntensysteem, is een systeem om de maximale huurprijs vast te stellen voor een sociale huurwoning. Hoe meer punten een woning waard is, hoe hoger de huur mag zijn. De kwaliteit van de woning bepaalt het aantal punten.

    Servicekosten
    Servicekosten worden in rekening gebracht voor extra diensten en voorzieningen, zoals collectieve verwarming, lift en schoonmaak. Deze kosten zijn specifiek voor de betreffende woning en rekenen wij  rechtstreeks door aan de huurder. De servicekosten worden via voorschotten in rekening gebracht en één keer per jaar ontvang je een afrekening.

    Stookkosten en water
    Betaal je bij de huur een voorschot voor stookkosten en waterverbruik, dan wordt deze eenmaal per jaar afgerekend via Techem of Ista (Ista enkel voor bewoners van de Debora Bakelaan). Zie voor uitleg van de afrekening de website van Techem en Ista.

    Huurverhoging

    Jaarlijks stijgen de prijzen. Voor jou, maar ook voor Woonopmaat. Wij brengen in de meeste gevallen dan ook jaarlijks een huurverhoging in rekening. Deze huurverhoging gaat in per 1 juli. Twee maanden voor de huuraanpassingsdatum ontvang je van ons bericht over de huurverhoging. 

    Bezwaar tegen de huurverhoging
    Ben je het met de verhoging niet eens? Dan kan je bezwaar maken bij de Huurcommissie. De Huurcommissie toetst of de huurverhoging redelijk is. Hiervoor maken zij gebruik van het woningwaarderingsstelsel. 

    De Huurcommissie kijkt of de prijs van de woning niet hoger is dan de maximale huur, en of het percentage van de huuraanpassing niet hoger is dan het maximaal toegestane percentage. Als dat in orde is, beoordeelt de Huurcommissie meestal de verhoging als redelijk. Persoonlijke omstandigheden, zoals een laag inkomen, zijn geen reden voor de Huurcommissie om de huurverhoging niet redelijk te verklaren.

    Slecht onderhoud is wel een reden voor de Huurcommissie om de huurprijs tijdelijk te bevriezen. Je hoeft dan overigens niet te wachten op de jaarlijkse huurverhoging. Inschakeling van de Huurcommissie voor slecht onderhoud is het hele jaar mogelijk. Je moet natuurlijk de onderhoudsgebreken wel eerst aan de verhuurder hebben gemeld.

    Meer informatie over huurprijs, prijsverhoging en eventueel bezwaar erop vind je op www.huurcommissie.nl.

    Huurbetaling

    Je betaalt de huur altijd vooraf. Dat betekent dat de huur vóór de 1e van de maand op de onze rekening moet staan. Bijvoorbeeld: in de maand januari betaal je de huur voor de maand februari. Zo blijf je netjes op tijd met betalen en voorkom je herinneringen. Er zijn verschillende manieren om de huur te betalen.

    Betaal makkelijk en veilig via een automatische incasso 
    Dat is makkelijkste manier om de huur te betalen. Je geeft ons toestemming om de huur elke maand automatisch van je rekening af te schrijven. Dat heet machtigen. Het is belangrijk dat er voldoende geld op je rekening staat.

    Op een afgesproken datum schrijven we de huur af 
    De afschrijving is op een afgesproken dag van de maand. Heb je dit nog niet geregeld? Vraag dan een machtigingsformulier aan via het e-mailadres incasso@woonopmaat.nl. We vullen een deel van het formulier in en sturen het op.

    Je kunt de huur ook betalen via een betaallink 
    Dat gaat via Mail to Pay (POM). De mail ontvang je elke maand rond de 23ste van de maand. Met één klik betaal je veilig. De huur staat dan meteen op de rekening van Woonopmaat. Controleer of we jouw juiste e-mailadres hebben. Is dat niet zo? Geef het door via het e-mailadres incasso@woonopmaat.nl.

    Of de huur zelf overboeken via je bank 
    Liever zelf de huur overmaken? Dan kun je de huur handmatig of met een periodieke overboeking via je bank betalen. Let er wel op dat je het bedrag aanpast als de huur verandert. Het (IBAN) rekeningnummer van Woonopmaat is: NL51RABO0388026782.

    Betalen via pin bij ons op het kantoor 
    Lukt digitaal betalen niet? Dan kun je de huur pinnen op ons kantoor. Betalen met contant geld of creditcard is helaas niet mogelijk. Onze openingstijden zijn van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 15.00 uur.

    Gegevens wijzigen

    Het is voor ons belangrijk dat wij de juiste gegevens over je hebben. Wil je je e-mail, rekeningnummer of iets anders wijzigen?

    Mail ons via incasso@woonopmaat.nl of stuur een brief naar ons postadres; Postbus 20, 1960 AA, Heemskerk

    Huurachterstand

    Als je de huur vergeet te betalen of te laat betaalt, sturen wij je een herinnering. Reageer je niet op onze herinneringen, dan schakelen wij de deurwaarder in. Het is natuurlijk verstandig een achterstand te voorkomen. Inschakeling van de deurwaarder leidt tot extra en onnodige kosten die jij moet betalen. Bij een huurachterstand van drie maanden vragen wij een ontruimingsvonnis aan. Onze medewerkers kunnen je mogelijk helpen een huurachterstand af te lossen met een kosteloze afbetalingsregeling. Hiermee voorkom je het ontstaan van verdere achterstanden. Zijn de problemen groter, dan kunnen wij een bemiddelende rol spelen met de schuldhulpverlening van de gemeente Heemskerk of Beverwijk, afhankelijk van waar je woont.

    Goed verhuurderschap

    Wet goed verhuurderschap
    Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap ingegaan.

    Regels voor verhuurders
    Je huurt een woning van Woonopmaat. Hiervoor heb je een huurcontract getekend. In dit huurcontract staan afspraken. Bijvoorbeeld dat je zelf in de woning woont en de woning alleen als woning mag gebruiken en niet als bedrijf. In de Wet goed verhuurderschap staan regels voor verhuurders. Er staat bijvoorbeeld in hoe een verhuurder, zoals Woonopmaat, moet omgaan met woningzoekenden en haar huurders.

    Rechten en plichten van een huurder
    Ook vraagt de Wet goed verhuurderschap ons om je extra te informeren over een aantal onderwerpen. Hier lees je meer over wat je rechten en plichten zijn als huurder. 

    Gaat er iets niet goed?
    Bijvoorbeeld als je vindt dat Woonopmaat zich niet aan de regels houdt. We zoeken graag eerst samen naar een oplossing. We vinden het fijn als je eerst contact met ons opneemt over je klacht. Komen we er samen niet uit? Dan kan je naar de gemeente gaan.

    Vanaf 1 januari 2024 heeft iedere gemeente een meldpunt
    Hier kan je een melding doen als Woonopmaat zich niet houdt aan de afspraken uit de Wet goed verhuurderschap.

    Meer informatie over de Wet goed verhuurderschap

    Huur opzeggen

    Je kunt de huur op iedere gewenste datum opzeggen. Er is wel altijd een opzegtermijn van minimaal één maand. De laatste dag van de huur moet een werkdag zijn.

    Hoe zeg ik de huur op?
    Het makkelijkste kan je de huur opzeggen met het huuropzeggingsformulier. Om de huuropzegging direct in behandeling te kunnen nemen, is het belangrijk dat het formulier volledig is ingevuld. 

    Binnen drie werkdagen neemt een medewerker telefonisch contact met je op 
    Zij maakt afspraken met je voor de voor- en eindinspectie. Tijdens de voorinspectie zet je een handtekening onder de opzegging. Je maakt samen afspraken hoe je de woning achterlaat en je kan vragen stellen. Bij de eindinspectie komt de verhuurmakelaar langs in de woning om te kijken of alles naar wens is gegaan. Je levert dan ook de sleutels in.

    De gemaakt afspraken worden bevestigd via de mail
    In de bijlage vind je basisinformatie over de verwachtingen van Woonopmaat hoe je de woning achterlaat. Ook vind je een prijslijst voor als je zaken door ons wilt laten uitvoeren.

    Grof afval bij verhuizen

    Maak op tijd een afspraak met de HVC Groep, telefoon 0800-0700, zodat jouw grof afval ook op de dag van verhuizing wordt opgehaald. Iedere dinsdag wordt er een ronde gereden. De wachttijd is maximaal tien werkdagen. HVC haalt gratis vijf keer per jaar grof afval op. Kijk voor meer informatie op de website van de HVC. Op de afvalkalender lees je wanneer het vuil in jouw straat wordt opgehaald. Je kunt ook zelf het grof vuil naar het afvalbrengstation brengen. Voor informatie over afvalbrengstations klik hier: https://www.hvcgroep.nl/afval/afvalbrengstations.

    Ouder worden & prettig wonen

    Stel je eens voor hoe fijn het zou zijn als je straks zorgeloos kunt blijven wonen; ook als je ouder wordt. Zijn je kinderen de deur uit en is je gezondheid en inkomen ook niet meer hetzelfde als vroeger? Dan is een gelijkvloerse woning op de beganegrond of met een lift wel zo prettig.

    Je hebt nu misschien geen haast. Als je nu al nadenkt over hoe je straks wilt wonen, dan kun je rustig op zoek gaan naar een nieuwe woning. 

    Verhuisregeling voor 65-plussers
    In Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede en Velsen is er de verhuisregeling 'Ouder worden & prettig wonen' voor 65-plussers, waarbij je voorrang krijgt op een gelijkvloerse sociale huurwoning. 

    Je woont fijn in uw woning, maar jemerkt wel dat het onderhoud steeds meer tijd kost. Tijd die je liever aan andere dingen besteedt.

    Als je geen haast hebt, kun je op je gemak op zoek gaan. Dan is de kans groter dat je straks een woning vindt die naar de wens is. Een woning waar je jarenlang fijn en zelfstandig kunt blijven wonen.

    Begin uw zoektocht naar een nieuwe woning

    1. Bepaal of je aan alle voorwaarden voldoet van de regeling 'Ouder worden & prettig wonen.' Deze voorwaarden lees je hier.
    2. Schrijf je in via de website mijnwoonservice.mijndak.nl als je dat nog niet heeft gedaan.
    3. Voldoe je aan de voorwaarden en sta je ingeschreven bij Woonservice? Dan kun je voorrang aanvragen bij je eigen woningcorporatie. Wil je je aanmelden? Bel ons via 0251-256010 of stuur een e-mail naar owpw@woonopmaat.nl
    4. Is jouw aanvraag om voorrang te krijgen goedgekeurd? Gefeliciteerd! Je krijgt voorrang op sociale huurwoningen in Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede of Velsen wanneer je reageert op woningen via Woonservice.