Nieuwsbrief-najaar-2024-2
Bewoners waarderen dienstverlening Woonopmaat met het A-label
Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties, hanteert sinds 2014 een benchmark. Deze benchmark geeft inzicht in de prestaties van corporaties en maakt ze onderling ook vergelijkbaar. Zo leren corporaties van elkaar en werken ze meer samen. Er zijn drie klassen in de benchmark: A, B en C, waarbij het A-label het hoogst haalbare is. Uit de nieuwste benchmark blijkt dat Woonopmaat een A-label heeft gehaald! Daar zijn we best trots op.
5 Prestatievelden
De benchmark kijkt naar 5 prestatievelden en geeft aan hoe een corporatie hierop scoort:
1. Huurdersoordeel: Dit prestatieveld gaat over de tevredenheid van de huurders over de dienstverlening van de corporatie. Het omvat 3 deelscores: nieuwe huurders, reparatieverzoeken en vertrokken huurders. Deze scores zijn representatief voor de belangrijkste contactmomenten tussen een corporatie en een huurder.
2. Bedrijfslasten: Dit gaat over de kosten (personeel, kantoor, ICT) die corporaties maken om hun doelen te behalen.
3. Duurzaamheid: Dit gaat in op de energielabelwaarde en de CO2-uitstoot.
4. Onderhoud en verbetering: Dit gaat over de kosten en investeringen van corporaties om de woningen te onderhouden en verbeteren. En wordt afgezet tegen de woningkwaliteit die de huurder ervaart en de technische woningkwaliteit.
5. Beschikbaarheid en betaalbaarheid: Dit gaat om de maatschappelijke prestatie die een corporatie levert om betaalbare woningen aan te bieden.
Waardering van onze bewoners
Woonopmaat streeft naar een goede waardering van onze bewoners. Waardering voor onze dienstverlening die leidt tot vertrouwen in Woonopmaat. Met onze inzet op klantbeleving willen we voor elkaar krijgen dat we tot de 10% best scorende corporaties van Nederland behoren. We vinden het dan ook belangrijk dat bewoners tevreden zijn over hun woning, hun buurt en over onze dienstverlening.
Trots
Uit de benchmark blijkt dat onze bewoners ons een 7,3 geven voor de buurt waarin ze wonen. De kwaliteit van de woning scoren ze met een 7,1. Nieuwe huurders geven ons een rapportcijfer 7,8. Vertrokken huurders beoordelen ons met een 8,0 en huurders die een reparatieverzoek hadden, zelfs met een 8,2! Deze cijfers samen zorgen ervoor dat we in de benchmark in klasse A van het Huurdersoordeel vallen. Daar zijn we best trots op.
Samen met onze samenwerkingspartners
Tegelijkertijd beseffen we dat we deze scores niet alleen aan onszelf te danken hebben. Ook onze samenwerkingspartners leveren hier een belangrijke bijdrage aan. Hierbij spreken we onze dank uit naar hen. En wensen we dat we er samen voor blijven zorgen dat we deze behaalde A-status vasthouden. Om daarmee ook volgend jaar met trots kunnen melden dat dat ons samen is gelukt.
Vanaf eind november zijn de scores van alle corporaties voor 2024 te vinden op https://benchmark.aedes.nl. Wil je meer weten over de dienstverlening van Woonopmaat of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Sacha Schilthuizen, adviseur dienstverlening (schilthuizen@woonopmaat.nl).