Voorwaarden Onderhoudsabonnement

Voorwaarden Onderhoudsabonnement

Voorwaarden Onderhoudsabonnement 2026

Kleinere reparaties in uw huis zijn voor uzelf als huurder om op te lossen. Zoals bijvoorbeeld een kapotte wc-bril, een lekkende douchekop of het hang- en sluitwerk repareren. Heeft u daar geen tijd voor? Of vindt u het niet makkelijk en heeft u liever dit dat door een vakman wordt gedaan? Wij bieden de mogelijkheid om een Onderhoudsabonnement af te sluiten. Als u lid bent van het Onderhoudsabonnement voert Woonopmaat deze kleine reparaties voor u uit.

Lidmaatschap minimaal 1 jaar  
Vanaf 2026 bieden we al onze huurders een Onderhoudsabonnement aan. Voor nieuwe huurders doen we dit standaard bij het aangaan van het huurcontract. De kosten betaalt u elke maand vooruit, tegelijk met de huur.

Opzeggen  
Na een jaar is het Onderhoudsabonnement maandelijks opzegbaar. Dat wil zeggen dat u het Onderhoudsabonnement voor minimaal 1 jaar afsluit. Daarna is het abonnement maandelijks opzegbaar. Voor het opzeggen stuurt u een mail naar post@woonopmaat.nl. De opzegtermijn is 1 maand. Bij het opzeggen van de huur stopt het abonnement automatisch.

Jaarlijkse aanpassing abonnementskosten 
Het serviceabonnement 2026 kost € 5,95 per maand. Dit wordt bij vooruitbetaling maandelijks afgeschreven tegelijk met de huur. Het serviceabonnement kan één keer per jaar worden geïndexeerd op basis van de bouwkosten-index. U krijgt tijdig bericht van ons als dit het geval is.

Wie kan er lid worden?  
Iedere huurder van een woning van Woonopmaat kan lid worden van het Onderhoudsabonnement.

Herstel van bestaande reparaties 
De eerste keer kijkt de vakman naar de ´opgespaarde´ reparaties. Het kan zijn dat de vakman een grotere hoeveelheid aan ´opgespaarde´ reparaties aantreft. We overleggen dan met u wat we wel en niet uitvoeren en of er sprake is van extra kosten.

Reparaties doorgeven
Voor een kleine reparatie belt u naar 0251-750900. We maken een afspraak met u. Een vakman komt langs om de reparatie uit te voeren.

Welke reparaties doen we niet?

  • Reparaties die voortkomen uit vernieling of verkeerd gebruik van materiaal. Deze reparaties vallen niet binnen het Onderhoudsabonnement.
  • Ook onderhoud aan veranderingen in de woning die zijn aangebracht door de vorige bewoner. En de door u aangebrachte veranderingen in de woning vallen niet binnen het Onderhoudsabonnement.

Welke reparaties vallen onder binnen het Onderhoudsabonnement?  
Op onze website is het Onderhouds-ABC te vinden. Het Onderhouds-ABC is een overzicht van reparaties die wel en niet in het Onderhoudsabonnement vallen.

Wijzigen Onderhoudsabonnement 
Wij mogen de voorwaarden van Onderhoudsabonnement en het Onderhouds-ABC wijzigen. Dit gebeurt conform de wettelijke bepalingen en in overleg met het Huurdersplatform. Bij een wijziging brengen we huurders op de hoogte.

Stopzetten Onderhoudsabonnement 
Wij mogen het Onderhoudsabonnement stopzetten bij een individuele huurder. Als er op het moment sprake is van misbruik en/of als je je niet gedraagt als goed huurder, zoals beschreven in de algemene voorwaarden.

Het Onderhoudsabonnement is een service die wij aanbieden. Wij mogen besluiten om deze service stop te zetten en het abonnement niet meer aan te bieden of uit te voeren. Hiervoor geldt een opzegtermijn van 1 jaar vanuit Woonopmaat.

Een Onderhoudsabonnement is niet hetzelfde als een inboedelverzekering  
Het Onderhoudsabonnement is geen inboedelverzekering. Wij raden u altijd aan om een inboedelverzekering af te sluiten. U bent dan goed verzekerd tegen schade aan uw spullen. Zoals de meubels en/of vloer.

Wat is het verschil met andere serviceabonnementen?
De glas- en rioolabonnementen zijn verplicht voor elke nieuwe huurder. Het Onderhoudsabonnement is dat niet. Dat is een keuze. De dekking van het Onderhoudsabonnement dekt niet wat er onder de glas- en/ of rioolabonnementen valt. Het Onderhoudsabonnement gaat over kleine reparaties. De glas- en rioolabonnementen gaan meestal over noodzakelijke reparaties. Dit om verdere schade aan de woning te voorkomen.